Więcej

    Fighter Tygodnia #3 — Aerodactyl!

    Namaszczony na smoka przez Lance’a w Red i Blue, Aerodactyl niesie na swoich barkach brzemię wyjątkowego Pokémona – nie wypada Mistrzowi używać stworków z pierwszej lepszej trawy!

    143Lance zrobił bardzo dobrze stawiając na Aerodactyla: 130 Speeda to coś o czym niejeden Pokémon może sobie pomarzyć, jego 105 ataku w połączeniu z Rock Slide też jest niczego sobie. Movepool uzupełniają Iron Head i ataki gryzące od Crunch po elemental fangi. Niestety, jak na przodka ptaków przystało, jego latające ruchy nie są najlepsze, chociaż dzięki tej szybkości skutecznie uzupełnia niszę użytkownika ruchu Sky Drop. Wide Guard, Taunt oraz Tailwind robią z niego przyzwoitego supportera. Całkiem niezłe HP nie jest uzupełniane przed wysokie, albo przynajmniej średnie defensywy, przez co Aerodactyl jest dość kruchy i ciężko zdecydować się na inny item niż Focus Sash. Troszeczkę inaczej wygląda to w przypadku Mega Aerodactyla.

    Statystyki
    Aerodactyl
    HP
    80
    Attack
    105
    Defense
    70
    Special Attack
    60
    Special Defense
    75
    Speed
    130
    Mega Aerodactyl
    HP
    80
    Attack
    135
    Defense
    80
    Special Attack
    70
    Special Defense
    85
    Speed
    150

    Mega Aerodactyl nie tylko zyskuje trochę Speeda – wyprzedza absolutnie wszystko, co spotyka się na co dzień, pod warunkiem, ze nie ma Scarfa – i Ataku, ale przede wszystkim nieco tężyzny, dzięki czemu większość OHKO zamienia się w 2HKO. Brak ofensywnego itemu w postaci Life Orb lub choice Band rekompensuje Ability, o którym za chwilę.

    Ability

    Pressure – Samo z siebie jest bardzo dobre, ale Aerodactyl jest za kruchy by zrobić z niego użytek.
    Rock Head – dopóki Aerodactyl nie dostanie Head Smash, nie ma co sobie głowy zawracać. Jedynym ruchem, który poznaje pterodaktyl i dostaje wparcie od Rock Head jest Take Down. Lepiej wybrać Return, bo i Accuracy i Base Power są lepsze.
    Unnerve (Hidden Ability) – pozwala partnerowi na podpalenie przeciwnika trzymającego Lum Berry, ChestoResty prześpią dwie turny, a Bulky rotomy zamiast uleczyć się Sitrusem i zamienić 2HKO w 3HKO, zostaną znokautowane na dwa uderzenia. Bardzo przydatne przy gimmickach z Belly Drum, głównie Azumarillu i Unburden Slurpuffie.
    Tough Claws (jako Mega) – dzięki tej zdolności, wszystkie ruchy kontaktowe Aerodactyla zostają wzmocnione o 33%. Praktycznie wszystkie ruchy, których się uczy Aerodactyl (poza kamiennymi, niestety) są kontaktowe, dzięki czemu z pozornie niegroźnego Aerial Ace robi nam się bardzo przyzwoity STAB.

    Przykładowe buildy

    Kamikaze!

    Aerodactyl @ Choice Band
    Ability: Unnerve
    EVs: 4 HP / 252 Atk / 252 Spe
    Jolly Nature
    – Ice Fang
    – Aerial Ace
    – Fire Fang
    – Rock Slide

    Raczej nikt nie spodziewa się po Aerodactylu Choice Banda i słusznie, bo nie jest to typowy wybór. Set skupia się na maksymalizacji obrażeń i jest w stanie powalić Pokémony, które nie wydają się tak oczywiste do pokonania jednym Ice Fangiem, na przykład Garchomp lub Landorus-T i Salamence, pod warunkiem, że nie użyły Intimidate na przodku ptaków. Rock Slide pokonuje także większość defensywnych Mega Charizardów Y i wszystkie Talonflame’y. Aerial Ace załatwia kruche Pokémony walczące jak Mienshao i odbiera ponad 50% HP Mega Venusaurowi. Fire Fang rozprawia się z kłopotliwymi Scizorem i Ferrothornem.

    Nie ma co pisać o EV – maksymalny Speed i Atak to podstawa przy tak kruchym zawodniku.

    Spadłeś mi z nieba!

    Aerodactyl @ Focus Sash
    Ability: Unnerve
    EVs: 4 HP / 252 Atk / 252 Spe
    Jolly Nature
    – Protect
    – Tailwind/Taunt/Sky Drop/Wide Guard
    – Tailwind/Taunt/Sky Drop/Wide Guard
    – Rock Slide
    Typowy supportujący Aerodactyl. Szybki, aby postawić jak najszybciej Tailwind lub zablokować akcję przeciwnika Tauntem I kruchy, bo zależy nam jednak na obrażeniach od Rock Slide’a. Dobór ruchów zależy od waszych potrzeb: chcecie karcić cudzy setup? Taunt jest najlepszym rozwiązaniem. Potrzebujecie pozwolić Waszym Pokémonom na Dragon Dance lub Belly Drum? Sięgnijcie po Sky Drop. Nie chcecie obrywać od ataków obszarowych? Wide Guard skutecznie je zablokuje. Brakuje Wam Speeda? Weźcie Tailwind.

    Jeżeli chcecie takiego Aerodactyla, który się najlepiej dopasuje do każdej sytuacji, to najlepiej będzie wybrać Tailwind i Sky Drop – macie wtedy jakieś rozwiązanie na praktycznie wszystko. Znów, o EV nie będę się rozpisywał.

    Byłem Primalem zanim to się stało modne!

    Aerodactyl @ Aerodactylite
    Ability: Unnerve => Tough Claws
    EVs: 4 HP / 252 Atk / 252 Spe lub 108 HP / 252 Atk / 4 Def / 4 Sdef / 140 Spe
    Adamant Nature lub Jolly Nature
    – Protect
    – Ice Fang
    – Sky Drop/Aerial Ace
    – Rock Slide

    Osobiście, nie wyobrażam sobie innego zastosowania dla Aerodactyla jak wykorzystanie jego potencjału Mega. Adamant gwarantuje nam OHKO na Salamencie po Intimidate (niestety, Mega Salamence to nadal 2HKO) i Garchompie oraz prawie OHKO na Landorusie-T na -1. Rock Slide zmiażdży każdego Pokémona z 4x weaknessem. Mowa tu o Adamancie, Jolly większości z tych rzeczy niestety nie osiąga. Aerial Ace i Sky Drop to bardzo dobre STABy – jeżeli nie potrzebujecie wsparcia dla reszty drużyny, możecie wybrać Aerial Ace, jeżeli macie jakiś setup, warto zdecydować się na drugi z ruchów.

    Spead dla Jolly robi coś, czego Adamant nie może – wyprzedza Mega Manectrica. Ma także sporo więcej bulku, dzięki czemu nie pada na raz od ruchów, które ściągają Adamanta „na styk”. Siła kontra wytrzymałość – zastanówcie się dobrze, która z tych wartości przyda się Wam bardziej.

    Partnerzy i kontry

    Aerodactyl jest bardzo wszechstronny i potrafi partnerować praktycznie wszystkiemu. Sam natomiast docenia pomoc użytkowników priority jak np. Bisharp lub Azumarill. Nie radzi sobie także z innymi użytkownikami „przyspieszonych” ruchów, wiec Quick Guard może go wybawić od najgorszych tarapatów. Znośny, ale nienajlepszy bulk może wymagać wsparcia Intimidate.

    Jednocześnie, wszystko to, co go wspiera, jest dla niego zmorą, więc szybkie i silne priority jak u Mega Kangaskhana lub Rain team to idealne opcje na skontrowanie Aerodactyla. Jako szybki i kruchy Pokémon, nienawidzi paraliżu, więc tu tez możecie szukać swojego sprzymierzeńca.

    Inne ruchy

    • Crunch – jeśli chcecie zrobić cokolwiek Cresseli
    • Earthquake – jako kontra na Heatrana
    • Iron Head – zaserwowany przez Mega, nokautuje Sylveona

    Podsumowanie

    W VGC’15 Aerodactyl nie zabłyszczy tak, jak robił to w zeszłorocznym formacie, cokolwiek robi Aerodactyl, znajdzie się jakiś inny Pokémon, który robi to lepiej. Do używania Mega zniechęcają takie Pokémony jak Mega Metagross czy Thundurus. Szczerze trzymam za niego kciuki, może to któreś z Was wyniesie go z powrotem na piedestał?

    Zareaguj na niusa!
    +1
    0
    +1
    0
    +1
    0
    +1
    0
    +1
    0
    Gonzo
    Gonzo
    Zapalony gracz competitive, odpowiedzialny za korekty na PokeSerwisie. Organizator krakowskich PokeMeetów i turniejów VGC.

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Proszę wpisać swój komentarz!
    Proszę podać swoje imię tutaj

    Polecane

    Mamy już na naszym Discordzie 705 użytkowników! Dołącz do nas już dziś. Dołącz teraz

    Najnowsze
    z tej kategorii

    Zagłosuj
    w naszej ankiecie

    W jakie mobilne gry Pokémon grasz najczęściej?

    Zobacz wyniki

    Loading ... Loading ...

    Pokedex
    wyszukaj Pokémona