Alternatywne rodzaje partii

Alternatywne rodzaje partii

Turnieje karcianki Pokémon są prowadzone głównie w sposób standardowy (1 vs 1, deck 60 kart, itd). Aby urozmaicić nieco rozgrywkę wymyślno również inne sposoby grania – takie jak 2 vs 2, czy gra zespołowa. Co prawda nie są one respektowane na oficjalnych turniejach, lecz nadają się na spotkania okazjonalne, gry towarzyskie, czy też turnieje poboczne (side-events).

Przedstawione poniżej zasady zostały przetłumaczone z oficjalnej strony karcianki Pokémon. Zamieszczono je tam w celu ujednolicenia nieformalnych formatów gry.

Bitwa 2 vs 2

W tym trybie gry każdy z graczy może posiadać 2 Aktywne Pokémony. Zasady prowadzenia tej gry są podobne do standardowych, lecz trzeba mieć na uwadze kilka drobnych modyfikacji:

  • Gracz może wystawić 2 Aktywne Pokémony na początku gry
  • Nie można mieć więcej niż 6 Pokémonów w grze. Jeśli jest to tylko możliwe gracz powinien posiadać 2 Aktywne Pokémony.
  • Tylko jeden z Aktywnych Pokémonów wykonuje atak. Gracz wykonujący atak wybiera zarówno Pokémona atakującego jak i Defending’a (chyba, że w treści ataku pisze inaczej).
  • Jeśli oba aktywne Pokémony są dotknięte Specjalną Kondycją, to gracz może je rozpatrywać w dowolnej kolejności. Jeśli jeden z Aktywnych Pokémonów jest sparaliżowany, to nie może on atakować w swojej turze, jednak nie blokuje to drugiego Aktywnego Pokémona – on może atakować.
  • Jeśli jakaś karta typu Trainer nawiązuje do Aktywnego Pokémona, to gracz zagrywający tą kartę musi wybrać jednego z nich (chyba, że w treści pisze inaczej).
  • Jeśli u przeciwnika jednym z Aktywnych Pokémonów jest Baby Pokémon, to gracz musi wykonać flip o atak wtedy i tylko wtedy jeśli go atakuje.

Gra na decki 30-kartowe

Ten format nakazuje graczom złożenie decków, których ilość kart jest zredukowana o połowę w stosunku do tradycyjnej gry. Ma to na celu skrócić czas potrzebny na rozegranie partii, tym samym pozwolić na stoczenie większej ilości meczy.

  • Decki nie powinny zawierać więcej niż 2 kopie danej karty o tej samej nazwie.
  • Partie są rozgrywane do 3 Prizów.

Mecz zespołowy

Ten rodzaj gry pozwala na rozgrywanie partii w dwuosobowych zespołach. Zasady prowadzenia tej gry są podobne do standardowych, lecz trzeba mieć na uwadze kilka drobnych modyfikacji:

Rozpoczynanie

  • Zawodnicy siadają przy stole w sposób diagonalny – gracze z jednej drużyny znajdują się po przekątnej, tak więc każdy z graczy ma przed sobą osobę z drużyny przeciwnej.
  • Jeden z zawodników wykonuje flip, by ustalić, który z zespołów rozpocznie grę. Drużyna, która wygrała wybiera osobę, która zacznie partię. Gracze wykonują swoje tury w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara.
  • Gracze wystawiają Aktywnego Pokémona oraz do 4 Pokémonów na ławce. Ponadto każdy z graczy ustawia o połowę mniej Prize Cards niż normalnie.
  • Jeśli któryś z graczy nie ma Basic Pokémona na ręce, to pokazuje swoją rękę pozostałym graczom i rozkłada się na nowo. Obaj zawodnicy drużyny przeciwnej mogą dociągnąć kartę.
  • Osoba, która jedzie jako pierwsza (w każdej z drużyn) nie może używać Trainer, Supporter ani Stadium Cards.

Przebieg meczu

  • Gracze z jednego zespołu nie mogą pokazywać sobie nawzajem ręki, chyba że przebieg gry tego wymaga.
  • Tylko zawodnik, który aktualnie prowadzi turę może rozpocząć rozmowę ze swoim kolegą z drużyny, jednak zadawane pytania powinny ograniczać się do odpowiedzi w stylu: “tak”, “nie”. Zabronionym jest uzgadnianie strategii grania.
  • Jeśli gracz znokautuje Pokémona przeciwnika to ciągnie on odpowiednią ilość Prize Cards. Jeśli dany zawodnik nie posiada już Prize Cards to dociąga je jego kolega z drużyny.
  • Jeśli jeden z zawodników nie posiada Aktywnego Pokémona, to gra jest kontynuowana. Gracz ma obowiązek wystawienia Aktywnego Pokémona tak szybko, jak tylko nadaży się okazja ku temu. Jeśli obaj zawodnicy danego zespołu nie będą posiadali Aktywnych Pokémonów to przegrywają mecz.
  • Jeśli gracz nie może pociągnąć karty z decku na początku swojej tury to jest on wykluczany z dalszej gry. Jego kolega z drużyny umieszcza ze spodu decku tyle Prize Cards ile posiadał wyeliminowany zawodnik.

Odniesienia w kartach

  • Karty z napisem: “you”, “your”, mogą odnosić się zarówno do gracza, który ją użył jak i do jego kolegi z drużyny (decyzja należy do zagrywającego gracza).
  • Karty z napisem: “your opponent’s Pokémon” odnoszą się do przeciwnika, który jest atakowany (jeśli gracz atakuje), w przeciwnym razie gracz może wybrać przeciwnika, którego ten efekt ma dotyczyć.
  • Efekty, których działanie dotyczy obu Aktywnych Pokémonów w grze 2-vs-2 (w stylu: “Both Defending Pokémons”) odnoszą się do Aktywnych Pokémonów obu graczy drużyny przeciwnej.
  • Efekty typu “all Pokémons in play” odnoszą się do wszystkich Pokémonów w grze, każdego z zawodników.
  • Karty z napisem “Each Player” odnoszą się do jednego z graczy każdego z zespołów. Osoba zagrywająca kartę wybiera tych graczy.

Pomiędzy turami

  • Efekty, które działają pomiędzy turami (w tym Specjalne Kondycje) należy rozpatrywać przed i po zakończeniu tury danego gracza.

za pośrednictwem Karty Pokémon – Pokémon TCG