Glosariusz

Często czy to grając w gry, czy to czytając jakieś artykuły na naszej (lub innych stronach), przeglądając Pokedex możecie spotkać się ze słowami, które niekoniecznie możecie znać ich znaczenie. Gry Pokémon zawierają sporo różnych mechanik, pojęć dlatego przygotowany został glosariusz, czyli słownik terminów i zwrotów, które należy nieco wyjaśnić.

Staramy się na bieżąco dodawać do niego kolejne hasła!

A

Ability (Zdolność)

Zdolność odnosi się do specjalnej umiejętności pasywnej Pokémona, która może być różna w zależności od efektu. Niektóre zdolności aktywują się w specjalnych warunkach, a niektóre są po prostu wzmocnieniem statystyk. Zdolności nie można zmienić po złapaniu, chyba że w wyniku ewolucji.

Attack (Atak)

Jedna z sześciu głównych statystyk Pokémonów. Statystyka ataku kontroluje, ile obrażeń zadają ruchy kategorii fizycznej. Przed generacją 4 (Diamond/Pearl) wszystkie ruchy typu Normal, Fighting, Poison, Ground, Flying, Bug, Rock, Ghost i Steel były klasyfikowane jako fizyczne.

Asleep (uśpienie / we śnie)

Dolegliwość statusowa w walce (w starszych grach wyświetlana jako SLP), która uniemożliwia Pokémonowi poruszanie się przez 1-3 tury (z pewnymi wyjątkami, takimi jak Sleep Talk lub Snore). Różne ruchy i umiejętności mogą spowodować zaśnięcie Pokémona, a stan ten utrzymuje się po zakończeniu bitwy.

B

Bad poison

Bardziej dotkliwy status zatrucia (poison), zadawany przez ruch Toxic. Mocno zatrute Pokémony tracą coraz więcej PŻ co turę: 1⁄16, 2⁄16, 3⁄16 i tak dalej.

Base Experience (Podstawowe doświadczenie)

Termin ten odnosi się do początkowej ilości punktów doświadczenia, które Pokémon ma już przy sobie, kiedy go łapiesz. To znaczy, że jest to doświadczenie jakie Pokémon ma już “w zanadrzu” od momentu złapania, nie licząc żadnych dodatkowych punktów doświadczenia, które mógłby zdobyć, aby awansować na wyższy poziom.

Burned (poparzenie)

Dolegliwość statusowa w walce (w starszych grach wyświetlana jako BRN), która zmniejsza Atak Pokémona o 50%, a także obniża PŻ Pokémona o 1⁄8 jego maksymalnego PŻ po każdej turze. Różne ruchy i umiejętności mogą spowodować, że Pokémon zostanie podpalony, a stan ten pozostanie po bitwie. Pokémony typu ognistego są odporne na oparzenia.

Breeding

Breeding w Pokémonach odnosi się do procesu rozmnażania Pokémonów. W tym procesie, dwa Pokémony z tej samej grupy jajowej (egg group) lub jeden Pokémon z grupy jajowej i Ditto są oddawane do Pokémon Nursery. Następnie odbieramy jajko, z którego wykluwa się nowy Pokémon.

Breeding jest dostępne od drugiej generacji gier Pokémon. Przez pozostawienie dwóch Pokémonów tego samego typu i przeciwnych płci, po pewnym czasie pojawia się jajko.

BST

Suma statystyk bazowych, suma każdej z sześciu statystyk bazowych Pokémona (HP, Attack, Defense, Special Attack, Special Defense, Speed).

C

Catch Rate

Każdy gatunek Pokémona ma współczynnik łapania, który dotyczy całej jego linii ewolucyjnej. Kiedy Poké Ball jest rzucany w dzikiego Pokémona, gra wykorzystuje współczynnik łapania tego Pokémona we wzorze, aby określić szanse na jego złapanie. Wyższy współczynnik łapania oznacza, że Pokémon jest łatwiejszy do złapania, maksymalna wartość to 255.

D

Defense (obrona)

Jedna z sześciu głównych statystyk Pokémonów. Statystyka Obrony kontroluje, ile obrażeń Pokémon otrzymuje od ruchów kategorii Fizycznej. Przed Generacją 4 (Diamond/Pearl) wszystkie ruchy typu Normal, Fighting, Poison, Ground, Flying, Bug, Rock, Ghost i Steel były klasyfikowane jako Fizyczne.

E

Egg Cycle (cykl jaja)

Cykle jaj określają czas potrzebny do wyklucia się jaja. Jeden cykl jajka to 257 kroków (255 w Generacji 4 lub 256 w Generacji 2-3), a każdy Pokémon ma określoną liczbę cykli, którą trzeba przejść. Co 257 kroków liczba ta zmniejsza się o 1, aż osiągnie 0, po czym jajko się wykluje. Na przykład, Rattata potrzebuje 15 cykli jaj, aby się wykluć, więc jajo Rattaty wykluje się po 3855 krokach.

Egg group (grupa jajka)

Grupy jaj to kategorie określające, które Pokémony mogą się ze sobą rozmnażać. Mechanika ta została wprowadzona w II generacji, wraz z breedingiem. Podobnie jak w przypadku typów, Pokémon może należeć do jednej lub dwóch grup jaj. Niektóre Pokémony oznaczone w naszym Pokedexie jako „No-eggs” nie są zdolne do rozmnażania.

F

Friendship (szczęście)

Występuje również jako „Happiness.” Szczęście zostało po raz pierwszy wprowadzone w Pokémon Yellow tylko dla Pikachu, a następnie rozszerzona na wszystkie Pokémony od Generacji 2. Jest to wartość w zakresie od 0 do 255; większość Pokémonów zaczyna z bazowym szczęściem 70, ale kilka Pokémonów ma inną wartość. Pokémony wyklute z jajka zaczynają z liczbą 120. Niektóre Pokémony ewoluują, gdy mają wysoką przyjaźń (220 lub więcej). Friendship można podnieść na kilka sposobów, w tym awansując na wyższy poziom, używając witamin, trzymając Soothe Bell, łapiąc Pokémona w Luxury Ball lub Friend Ball albo poddając go masażowi / strzyżeniu / czyszczeniu w zależności od gry.

Frozen (zamrożenie)

Dolegliwość statusowa w walce (w starszych grach wyświetlana jako FRZ), która uniemożliwia Pokémonowi poruszanie się przez kilka tur. Zamrożony Pokémon ma 20% szans na rozmrożenie się w każdej turze. Różne ruchy mogą spowodować zamrożenie Pokémona, a stan ten utrzymuje się po zakończeniu bitwy. Pokémony typu lodowego są odporne na zamrożenie.

H

Hidden Machine (HM)

Hidden Machine to specjalne ruchy Pokémonów, które można używać poza walką. Na przykład na początku wielu gier na drodze znajdują się drzewa, które można ściąć tylko po zdobyciu HM Cut, a pływać po wodach możemy przy użyciu HM Surf.

HP

Hit Points (HP), jedna z sześciu głównych statystyk Pokémonów. HP to siła życiowa Pokémona: gdy zostanie zaatakowany w walce, zwykle traci HP (choć istnieją różne wyjątki). Gdy HP Pokémona osiągnie zero, zemdleje. HP można przywrócić za pomocą niektórych przedmiotów i ruchów lub uleczyć w Pokémon Center.

Icy Rock

Specjalna skała pokryta lodem, która pozwala Eevee ewoluować w Glaceona po osiągnięciu poziomu w pobliżu.

Icy Rock znajdują się na:

  • Route 217 (północny wschód) w Sinnoh
  • Twist Mountain w Unova
  • Frost Cavern w Kalos
  • Shoal Cave w Hoenn (OR/AS)
  • Mount Lanakila (wewnątrz jaskini) w Alola
  • Icepeak Cavern, Alabaster Icelands w Hisui

Od generacji 8 (Sword/Shield) Eevee może ewoluować w Glaceona przy użyciu Ice Stone.

M

Magnetic Field

Specjalny obszar w kilku regionach, który pozwala Magnetonowi, Nosepassowi i Charjabugowi ewoluować odpowiednio w Magnezone’a, Probopassa i Vikavolta po osiągnięciu tam poziomu. Pola magnetyczne występują w:

  • Mt Coronet w Sinnoh
  • Chargestone Cave w Unova
  • Route 13 w Kalos
  • New Mauville w Hoenn (OR/AS)
  • Vast Poni Canyon (Sun/Moon/Ultra Sun/Ultra Moon) lub Blush Mountain (US/UM only) w Alola
  • Coronet Highlands w Hisui

Mossy Rock

Specjalna skała porośnięta mchem, która umożliwia Eevee ewolucję w Leafeona po podniesieniu poziomu w pobliżu. Mchowe Skały znajdują się w:

  • Eterna Forest w Sinnoh
  • Pinwheel Forest w Unova
  • Route 20 oods w Kalos
  • Petalburg Woods w Hoenn (OR/AS)
  • Lush Jungle (north) w Alola
  • The Heartwood, Obsidian Fieldlands w Hisui

P

Pal Park

Specjalna lokalizacja w grach Pokémon Diamond/Pearl/Platinym do której mogą zostać przesłane Pokémony z innych gier. Bedą one wtedy do znalazienia w określonej strefie (Field, Forest, Mountain, Pond, Ocean)

Paralysis

Dolegliwość statusowa w bitwie (w starszych grach wyświetlana jako PAR), która zmniejsza szybkość Pokémona o 50% (75% w starszych grach) i ma 25% szans na brak możliwości ataku w każdej turze. Różne ruchy i umiejętności mogą spowodować paraliż Pokémona, a stan ten pozostaje po bitwie. Pokémony typu elektrycznego są odporne na paraliż.

Pseudo-legendy

Nielegendarny Pokémon ze statystykami podobnymi do jednego. Zazwyczaj mają BST 600 i trzystopniową linię ewolucyjną. Pseudo-legendarne Pokémony w grach to:

  • Dragonite (Gen 1)
  • Tyranitar (Gen 2)
  • Salamence (Gen 3)
  • Metagross (Gen 3)
  • Garchomp (Gen 4)
  • Hydreigon (Gen 5)
  • Goodra (Gen 6)
  • Kommo-o (Gen 7)
  • Dragapult (Gen 8)
  • Baxcalibur (Gen 9)

Poisoned (zatrucie)

Dolegliwość statusowa w walce (w starszych grach wyświetlana jako PSN), która zmniejsza PŻ Pokémona o 1⁄16 jego maksymalnego PŻ po każdej turze. Różne ruchy i umiejętności mogą spowodować zatrucie Pokémona, a stan ten utrzymuje się po zakończeniu bitwy. Pokémony typu trującego i stalowego są odporne na zatrucie.

R

Raised (uniesione)

Raised Pokémony to Pokémony, które unoszą się nad ziemią – w szczególności typy latające, Pokémony ze zdolnością Lewitacji, Pokémony pod wpływem ruchów Magnet Rise lub Telekinezy lub Pokémony posiadające przedmiot Air Balloon. Na uniesione Pokémony nie mają wpływu ruchy typu Ground, a także ataki Spikes, Toxic Spikes ani Arena Trap. Pokémony nie pozostają już uniesione (i nie mogą zostać uniesione), jeśli działa Gravity lub Ingrain, użyto przeciwko nim ruchu Smack Down lub trzymany jest Iron Ball.

S

Special Attack (specjalny atak)

Jedna z sześciu głównych statystyk Pokémonów. Statystyka ataku specjalnego kontroluje, ile obrażeń zadają ruchy kategorii specjalnej. Przed generacją 4 (Diamond/Pearl) wszystkie ruchy typu ogień, woda, elektryczność, trawa, lód, psychika, smok i mrok były klasyfikowane jako specjalne.

Speed (szybkość)

Jedna z sześciu głównych statystyk Pokémonów. Statystyka szybkości kontroluje, który Pokémon porusza się jako pierwszy w normalnych okolicznościach. Różne ruchy i umiejętności mogą jednak zmienić tę kolejność.

Special Defense (specjalna obrona)

Jedna z sześciu głównych statystyk Pokémonów. Statystyka Obrony Specjalnej kontroluje, ile obrażeń Pokémon otrzymuje od ruchów kategorii Specjalnej. Przed Generacją 4 (Diamond/Pearl) wszystkie ruchy typu Ogień, Woda, Elektryczność, Trawa, Lód, Psychika, Smok i Mrok były klasyfikowane jako Specjalne.

STAB

Premia do ataku tego samego typu. Jest to 50% premia do mocy, którą zyskują ataki, gdy Pokémon używa ruchu tego samego typu co jego własny. Na przykład Pokémon typu wodnego używający ruchu typu wodnego.