Strona głównaCompetitiveBreeding i trening w Pokémonach VII generacji - poradnik

Breeding i trening w Pokémonach VII generacji – poradnik

-

Jak przygotować odpowiedni zespół Pokémonów do gry w turniejach? Z tego poradnika dowiecie się o tym, jak przeprowadzić breeding i trening Pokémona, aby wydobyć cały jego potencjał! Jeśli chcecie uzyskać jakieś dodatkowe informacje nie zawarte w poradniku zaglądajcie też na Discord Pokémon Ragnarok i zadawajcie pytania! Tymczasem w drogę!

Na wstępie krótka uwaga: poniższy poradnik opisuje, jak uzyskać Pokémona poprzez „breeding”, czyli rozmnażanie Pokémonów oraz ich trening, głównie pod walki z innymi graczami przez usługi Nintendo do łączenia dwóch konsol: przez StreetPass lub Internet, takich jak Battle Spot, lub Link Battle.

Ze względu na ułatwienie korelacji poradnika z grą, część wspomnianych poniżej zwrotów będzie w języku angielskim (głównie nazwy własne, bo tak występują w grze). Czasami, dla ułatwienia, będą też stosowane skróty lub żargon, lecz wszystkie postaram się objaśnić jak najbardziej zrozumiale. Zgromadzona tu wiedza pochodzi z różnych źródeł oraz doświadczeń własnych i jest opisywana dla gier z generacji VII, czyli Sun/Moon/Ultra Sun/Ultra Moon. Niektóre opisane tu mechaniki mogą nie działać w ogóle lub działać w inny sposób w generacjach poprzedzających, szczególnie opisywana w dalszej części tekstu technika podmianki stosowana do „shiny breedingu” (choć pomocna też przy innych rodzajach breedingu). W poradniku użyto oficjalnych grafik, czasami lekko przerobionych, lub screeny z gry (bezlicencyjne od różnych autorów).

Słowniczek skrótów i określeń żargonowych:

Shiny – są to rzadkie Pokémony o barwie innej niż standardowa, pojawiają się z określonym prawdopodobieństwem (więcej informacji o tej odmianie w części o shiny breedingu).

Dartrix i Shiny Dartrix

Individual Values – („IV”, „V”, lecz jedynie przy cyfrach od 0-6, które to odpowiadają poszczególnym statystykom; zależnie od tego ile z nich ma maksymalną wartość, taka cyfra pojawia się przy literach) wartości liczbowe przypisane do każdego Pokémona po wykluciu/złapaniu, które są nazywane czasem „DNA” Pokémona (choć trochę na wyrost). Wartości te mogą mieć wielkość od 0 do 31, które to jednak nie są widoczne jako liczby, a odpowiednie zakresy są określane: – No Good – 0 – Decent – 1-15 – Pretty Good – 16-25 – Very Good – 26-29 – Fantastic – 30 – Best – 31

IV dla Magearny

Do określenia ich jak powyżej potrzebujemy funkcji „Judge”, do której mamy dostęp po rozmowie z Sędzią, którego spotykamy po walce z Redem/Blue i dostaniu się do Battle Tree. Po wykluciu ponad dwudziestu jaj w grze, Sędzia doda nam rzeczoną funkcję do naszego PC. Wpływają one na wartość statystyk, podobnie jak EV, ich wpływ ujawnia się w czasie późniejszego levelowania (po wartościach statystyk można także zobaczyć też ich wielkość, po osiągnięciu odpowiedniego levelu, na specjalnych kalkulatorach dostępnych w internecie z większą dokładnością).

Effort Values („EV”) – wartości, podobnie jak IV, wpływające na statystyki Pokémona, te jednak nie są determinowane przy urodzeniu/złapaniu jak IV, a nabywane poprzez walkę z innymi Pokémonami. Wielkość EV dla jednej statystyki to od 0-252 – z czego każde 4 punkty EV = 1 pkt do danej statystyki – jednak maksymalna ilość punktów EV dla Pokémona to 510, stąd do maksimum można podnieść tylko dwie statystyki, oraz trzecią podnieść o 6 pkt EV, czyli 1 pkt do statystyk. Można sprawdzić ich poziom wciskając „Y” w menu Summary, choć wartości także nie są podane w jednostkach liczbowych, a jedynie jako wykres graficzny. Jedynie maksymalne wytrenowanie danej statystyki widać poprzez gwiazdki dookoła statystyki w menu EV, po wykorzystaniu wszystkich EV zmienia się kolor grafu.

Maksymalne rozdysponowanie EV

 

Niepełne rozdysponowanie EV

Breeding – rozmnażanie Pokémonów poprzez oddanie dwóch Pokémonów z tej samej egg group lub jednego Pokémona z egg group oraz Ditto do Pokémon Nursery, skąd później odbieramy jajo, z którego wykluwa się Pokémon.

Pokémon Nursery

Nature – każdy Pokémon posiada jedną z 25 natur, która determinuje to, jakie statystyki zostaną podwyższone, a jakie obniżone (z wyjątkiem 5 natur, które nie mają wpływu na statystyki). Każda Natura wpływa też na smaki, które Pokémon lubi lub nie lubi, są one istotne dla niektórych jagód, które wywołują confusion, jeśli Pokémon nie lubi ich smaku. Poniżej znajduje się tabela Natur wraz ze statystykami, które są podwyższone oraz obniżone, a ponadto lubianym i nielubianym przez Pokémona smaku:

Natura Zwiększona statystyka Zmniejszona statystyka Ulubiony smak Nielubiany smak
Hardy
Lonely Attack Defense Spicy Sour
Brave Attack Speed Spicy Sweet
Adamant Attack Sp. Attack Spicy Dry
Naughty Attack Sp. Defense Spicy Bitter
Bold Defense Attack Sour Spicy
Docile
Relaxed Defense Speed Sour Sweet
Impish Defense Sp. Attack Sour Dry
Lax Defense Sp. Defense Sour Bitter
Timid Speed Attack Sweet Spicy
Hasty Speed Defense Sweet Sour
Serious
Jolly Speed Sp. Attack Sweet Dry
Naive Speed Sp. Defense Sweet Bitter
Modest Sp. Attack Attack Dry Spicy
Mild Sp. Attack Defense Dry Sour
Quiet Sp. Attack Speed Dry Sweet
Bashful
Rash Sp. Attack Sp. Defense Dry Bitter
Calm Sp. Defense Attack Bitter Spicy
Gentle Sp. Defense Defense Bitter Sour
Sassy Sp. Defense Speed Bitter Sweet
Careful Sp. Defense Sp. Attack Bitter Dry
Quirky

Egg Group – zbiór Pokémonów mogący się ze sobą swobodnie rozmnażać wewnątrz tej jednej grupy, za wyjątkiem Undiscovered, który nie może się rozmnażać w ogóle. Drugą wyjątkową grupą jest Ditto, która może się rozmnażać z każdą grupą oprócz grup Undiscovered i Ditto. Niektóre Pokémony przynależą do dwóch grup jednocześnie, więc mogą rozmnażać się zarówno w obrębie jednej, jak i drugiej grupy. Poniżej lista grup:

  • Ditto
  • Undiscovered
  • Amorphous
  • Bug
  • Dragon
  • Fairy
  • Field
  • Flying
  • Grass
  • Human-like
  • Mineral
  • Monster
  • Water1
  • Water2
  • Water3

Ability – umiejętność pasywna, którą posiada każdy Pokémon. Niektóre Pokémony posiadają tylko jedną możliwą ability, która czasami może zmieniać się wraz z ewolucją (np. Haunter ewoluujący w Gengara zmienia ability z Levitate na Cursed Body), czasem Pokémon ma dostęp do dwóch różnych ability (np. Seviper, który ma dostęp do ability Shed Skin oraz do Hidden Ability Infiltrator) lub ostatecznie do trzech różnych ability (np. Slugma, który ma dostęp do ability Magma Armor, Flame Body oraz jego Hidden Ability Weak Armor)

Hidden Ability – umiejętność pasywna, pojawiająca się tylko przy określonych przypadkach. Bardzo często jest to najlepsza umiejętność danego Pokémona, ma też specyficzny rozkład dziedziczenia jej na potomstwo.

Przedmioty

Everstone – przedmiot w grze z kategorii Held Items nie pozwalający Pokémonowi ewoluować, kiedy jest przez niego trzymany. Jeśli Pokémon trzyma go podczas breedu, jego natura będzie zawsze przekazana potomstwu.  

Destiny Knot – przedmiot z kategorii Held Items sprawiający, iż jeśli Pokémon zostanie trafiony statusem wywołującym niemożność ruchu poprzez zakochanie (infatuation) przekazuje go także na przeciwnika. Jeśli Pokémon go trzyma, to potomstwo otrzyma dziedzicznie 5 przypadkowo wybranych wartości IV po rodzicach oraz jedną wygenerowaną losowo.  

Oval Charm – przedmiot z kategorii Key Items sprawiający, iż jaja Pokémonów pojawiają się w Pokémon Nursery z większą częstotliwością, do zdobycia w biurze Game Freak w Heahea City.  

Shiny Charm – przedmiot z kategorii Key Items, sprawiający iż podczas losowania determinującego czy Pokémon jest Shiny, szansa jest zwiększona o 2 dodatkowe losowania, do zdobycia po skomplementowaniu Alola Pokedex (w poprzednich grach National Dexa) poza Pokémonami mitycznymi (np. Marshadow, Magearna), do odebrania w biurze Game Freak w Heahea City.  

Lucky Egg – przedmiot z kategorii Held Items, zwiększa on otrzymywane doświadczenie o 1.5x, można go dostać od Prof. Kukui w jego laboratorium po złapaniu 50 Pokémonów.  

Adrenaline Orb

Adrenaline Orb – przedmiot z kategorii held items, trzymany przez Pokémona, zwiększa mu statystykę Speedu jeśli ten będzie pod wpływem Intimidate, można go także użyć w bitwie z dzikimi Pokémonami, wtedy zwiększa tzw. call rate, czyli częstotliwość wołania przez Pokémony pomocy w S.O.S. Chainie

Friendship Berries – jagody zwiększające Friendship oraz jednocześnie zmniejszające o 10 punktów EV Pokémona, każda w innej statystyce:

  Nazwa jagody Zmniejszana statystyka
Pomeg Berry HP
Qualot Berry Attack
Kelpsy Berry Defence
Hondew Berry Sp. Attack
Grepa Berry Sp. Defence
Tamato Berry Speed

Power Items – przedmioty z kategorii Held Items, które trzymane przez Pokémona zwiększają przyrost EV o 8 (zmniejszając czasowo Speed). Efekt podwaja zarażenie Pokémona Pokerusem. Gdy są trzymane podczas breedu, to jest 100% pewności, iż dana statystyka będzie przeniesiona na potomstwo. Można je kupić w Battle Royal Dome.

  Nazwa przedmiotu Zwiększana statystyka
Power Weight HP
Power Bracer Attack
Power Belt Defence
Power Lens Sp. Attack
Power Band Sp. Defence
Power Anklet Speed

Pokérus – jest to choroba (o dziwo pozytywna), którą jest statystycznie zarażony jeden na 21845 Pokémonów w dziczy (jednak nie ma się co martwić, łatwo znaleźć zarażonego Pokémona na GTS lub Wonder Trade). Powoduje ona, iż EV uzyskiwane przez Pokémona są podwajane, także te pochodzące z Power Items. Pokémon może się zarazić Pokerusem od innego Pokémona, jeśli jest obok niego w Party przez losową ilość kroków. Należy jednak pamiętać by Pokémona którym zarażamy później schować do PC Boxa, inaczej zaleczy się u niego choroba i przestanie w ten sposób zarażać. Im więcej Pokémonów już zarażonych w Party, tym jest większe prawdopodobieństwo zarażenia.

Bunnelby zarażony Pokerusem

Hidden Power – atak, który zmienia typ zależnie od tego, jaki zestaw IV posiada dany Pokémon. Może to być każdy typ prócz Normal i Fairy. Niektóre z IV muszą być parzyste lub nieparzyste, najłatwiej to uzyskać przez 30 i 31 jako, że przy sprawdzaniu IV te są najłatwiejsze do odróżnienia. Poniżej znajdują się zestawy na przykładzie tych właśnie wartości, gdzie po kolei podane są IV HP/Attack/Defence/Sp.Attack/Sp.Defence/Speed:

  • Bug – 31/31/31/31/30/30
  • Dark – 31/31/31/31/31/31
  • Dragon – 30/31/31/31/31/31
  • Electric – 31/31/31/30/31/31
  • Fighting – 31/31/30/30/30/30
  • Fire – 31/30/31/30/31/30
  • Flying – 31/31/31/30/30/30
  • Ghost – 31/30/31/31/30/31
  • Grass – 30/31/31/30/31/31
  • Ground – 31/31/31/30/30/31
  • Ice – 31/31/31/31/31/30
  • Poison – 31/31/30/30/30/31
  • Psychic – 30/31/31/31/31/30
  • Rock – 31/31/30/31/30/30
  • Steel – 31/31/31/31/30/31
  • Water – 31/31/31/30/31/30

Flame Body – ability niektórych Pokémonów, jeśli Pokémon z tym ability jest w Party razem z jajkami, sprawia, że liczba kroków, które trzeba zrobić by jaja się wykluły zmniejsza się o połowę. Pokémony z dostępnością tego ability:

  • Ponyta
  • Rapidash
  • Magby
  • Magmar
  • Magmortar
  • Heatran
  • Litwick
  • Lampent
  • Chandelure
  • Larvesta
  • Fletchinder
  • Talonflame

Egg Moves – ruchy, które są „dziedziczone” przez potomstwo, najczęściej ze strony ojca, gdyż ojciec może być innego gatunku niż potomstwo (gatunek dziedziczony jest po matce lub po nie-Ditto), często bardzo przydatne lub dla niektórych Pokémonów wręcz niezbędne dla uzyskania pełnego potencjału bitewnego.

SOS Chaining – tworzenie „łańcuchów” pokonywanych Pokémonów, które wołają w Aloli inne Pokémony na pomoc. Dzięki SOS Chaining można uzyskać szereg pozytywnych efektów, które będą opisane w dalszej części poradnika.

False Swipe – atak, który zawsze zostawia 1HP przeciwnikowi, bardzo przydatne do ich łapania.

Breeding

Breeding Egg Moves – by „wbreedować” egg move’y musimy wynaleźć Pokémona z tej samej egg group posiadającego interesujący Cię ruch. Musi to być koniecznie samiec, gdyż gatunek dziedziczony jest po matce. Jeśli Pokémon ma dane ruchy w danej chwili w swoim movesetcie, przekazuje je potomstwu Dla przykładu: Ponyta może nauczyć się ruchu Morning Sun, który jest bardzo przydatny, szczególnie podczas słońca. Aby go „wbreedować”, trzeba oddać do Nursery samicę Ponyty lub Rapidash oraz samca Espeona znającego Morning Sun. Wówczas potomstwem będą Ponyty znające ruch Morning Sun, które mogą go teraz przekazywać dalej potomstwu niezależnie od płci. W efekcie można wbreedować 4 różne egg moves od 4 różnych ojców.

Breeding Natury – by uzyskać odpowiednią naturę, jeden z rodziców musi posiadać pożądaną. Ważne jest, by dać mu item Everstone, nie ma natomiast znaczenia który to rodzic. Dzięki temu całe potomstwo będzie mieć naturę, taką jak rodzic z Everstonem (przykład na grafice poniżej).

Breeding Natury

Breeding IV – by uzyskać jak najodpowiedniejsze zestawy IV, najczęściej trzeba breedować wielokrotnie, używając przy tym przedmiotu Destiny Knot trzymanego przez jednego z rodziców, najczęściej tego, który nie trzyma Everstone. Gwarantuje to, że dziedziczone jest 5 losowych IV od obu rodziców, natomiast 6 jest losowany, dlatego dążymy do tego, by rodzice mieli zawsze jak najwyższe IV, chyba, że chcemy by konkretna statystyka była mniejsza (np. Speed dla niektórych Pokémonów pod Trick Room) lub, by określone IV były parzyste (np. dla Hidden Power). Poniżej ilustracja poglądowa, gdzie zielone znaki to losowa statystyka:

Breeding IV

Hidden Power Breeding  – są dwie metody uzyskania odpowiedniego Hidden Power. Pierwsza to breedowanie bez Destiny Knot na chybił trafił metodą prób i błędów. Sprawdzić jakie Hidden Power posiada Pokémon można sprawdzić w Nursery, rozmawiając z Dziewczyną w lewym górnym rogu (jak na ilustracji poniżej)

Sprawdzanie Hidden Power

Druga metoda jest uzależniona od tego, czy posiadamy Pokémony z IV 30 w odpowiedniej statystyce, która musi być parzysta (spis w słowniczku). Wówczas wbreedowujemy ją najlepiej za pomocą Power Items, a następnie dobreedowujemy resztę statystyk na 31, ta metoda jest dokładniejsza i szybsza jedynie pod warunkiem posiadania odpowiedniego rodzica. Należy także pamiętać, iż Hidden Power to atak Special, przez co jest mało użyteczny na Pokémonach fizycznych.

Hidden Ability Breeding – Hidden Ability można wbreedować na dwa sposoby:

  • rozmnażając Pokémony, gdzie samica posiada HA, ma ona wtedy 80% na przekazanie HA potomstwu, w przypadku pozostałych 20% potomstwo będzie miało ability własnego gatunku inne niż hidden (w przypadku dwóch dostępnych jest ono wybierane losowo);
  • breedowanie z Ditto Pokémona z HA, wówczas ma on 60% szans na przekazanie HA (bez znaczenia jest jego płeć).

Ball Breeding – od generacji VII ball jest dziedziczony nie tylko po samicy, teraz swoje balle przekazują Pokémony (płeć bez znaczenia) breedowane z Ditto. Ponadto, jeśli breedujemy dwa Pokémony jednego gatunku (np. dwa Lopunny samiec i samica) każde ma 50% na przekazanie swojej kuli potomstwu. Metoda ta nie zadziała jednak w przypadku Pokémonów z jednej linii ewolucyjnej, jak np. Lopunny i Buneary.

Shiny Breeding – by zwiększyć prawdopodobieństwo wybreedowania Shiny Pokémona można uczynić parę kroków:

  1. Zdobycie Shiny Charm (opis itemu w słowniczku), które zwiększa prawdopodobieństwo uzyskania shiny.
  2. Tzw. Masuda Method, czyli breedowanie Pokémonów z gier w dwóch różnych językach, przy czym ważne jest, aby przynajmniej jeden Pokémon pochodził z gry w języku innym niż posiadana (Pokémon pochodzący z gry w języku innym niż posiadana jest odpowiednio oznaczana w Summary). Razem te wszystkie metody zwiększają prawdopodobieństwo z 1/4096 do 1/512.
  3. Technika podmianki w celu skrócenia czasu wysadzania jaj. Metoda ta jest skuteczna, dopóki podmieniamy Pokémona, który nie występuje jednopłciowo (np. Miltank, Chansey) lub nie jest genderless (np. Magnemite, Carbink):
    • Save’ujemy grę, po czym wsadzamy dowolnego Pokémona do Nursery
    • Produkujemy 5-20 jaj, pod żadnym pozorem nie zapisując gry
    • Wysiadujemy jajka.
    • Jeśli jest shiny – robimy soft-reset (przytrzymujemy jednocześnie L+R+Start lub Select) i wsadzamy Pokémona, którego chcemy shiny, najlepiej tej samej płci, co Pokémon, którego używaliśmy na początku (jeśli nowo użyty Pokémon ma inne gender ratio niż poprzedni, potomek może mieć inną płeć, niż wcześniejszy Pokémon, dlatego do breedu np. Shiny Salazzle czy Shiny Vespiquen należy używać Togetica). Ponadto od razu widzimy, czy potomek odziedziczył HA.
    • Jeśli nie ma Shiny – wypuszczamy potomstwo, powtarzamy punkt 1.

Breeding Alola i non-Alola form – Podczas breedowania Pokémonów, które mogą mieć zarówno normalną, jak i alolańską formę od urodzenia, jest jeszcze jedna dodatkowa zasada breedu. Pokémon, który wykluje się z jajka, będzie w takiej formie, jak rodzic, który trzymał Everstone, a jeśli nie trzymał żaden, to forma będzie alolańska. W takim razie, by mieć niealolańskie formy Pokémonów w Aloli, potrzebujemy rodziców z odpowiednią naturą w formie niealolańskiej, np. z poprzednich generacji lub w USUM wybreedowanych w Ultra Space.

Trening

Trening EV – by zdobyć konkretne EV należy pokonywać konkretne Pokémony, które rozdają 1 punkt EV do jednej statystyki, ewentualnie po 1 punkcie z dwóch statystyk, rzadziej 2 lub 3 punkty EV, możemy jednak ten efekt znacznie przyspieszyć. Używa się do tego odpowiednich Power Items, Pokerusa, a także SOS Chainingu. Power Items zwiększa przyrost EV o 8, Pokerus podwaja wszelkie efekty, SOS Chaining także podwaja efekt, czyli używając wszystkich metod naraz dostajemy 36 EV ((1 + 8) * 2 * 2), dzięki czemu przy 7 Pokémonach w chainie mamy maksymalnie wyśrubowaną statystykę, natomiast bez Pokerusa przy 14 Pokémonach.

Najlepsze miejsca do treningu to:

HP – Sun/Moon – Slowpoke’i nieopodal chatki Prof. Kukui; Ultra Sun/Ultra Moon – pułapkowa Chansey w krzewach na Poni Wilds (to również dobre miejsce do levelowania)

Attack – wysoka trawa tuż na prawo od Nursery, najczęstsze Pokémony, które tam wyskakują to Lillipup oraz Mudsdale, które to rozdają EV z Attacku

Defence – Roggenrola w jaskini obok chatki Prof. Kukui

Sp. Attack – Petilil pułapkowy w krzewach na Poni Wilds

Sp. Defence – Tentacool pułapkowy w wodach niedaleko Hano Grand Resort

Speed – dla Moon oraz Ultra Moon – pułapkowe Rattaty w Verdant Cavern, dla Sun i Ultra Sun – Verdant Cavern lub dowolna inna jaskinia z Zubatami

Levelowanie – tu zależnie od gry: dla SM najlepiej jest powtarzać Elite Four, co najczęściej wystarcza, by dolevelować Pokémona do najczęściej wykorzystywanego w walkach 50 poziomu, jeśli musimy później użyć Hyper Treningu, czyli wpierw dobić do 100 levela, dobrze jest znaleźć sobie w Festival Plazie budynek Rare Kitchen.

Dla USUM sprawa jest dużo prostsza ze względu na obecność Chansey, na której w szybkim czasie wylevelujemy Pokémona, warto też dać levelowanemu Pokémonowi Lucky Egg (dostajesz jeden od Prof. Kukui, w USUM zaś są też trzymane czasem przez Blissey wzywane w SOS Chainie Chansey), co zwiększa o 1,5x przyrost expa, do tego zwiększyć affection za pomocą fasolek z Poke Pelago, co również zwiększa przyrost exp.

Pozyskiwanie Pokémonów oraz przydatnych Przedmiotów

Trading – trading mocno pomaga w zwiększeniu naszego wachlarza użytecznych Pokémonów. Jeśli mamy wystarczające pokłady cierpliwości oraz szczęście, można zdobyć wiele ciekawych Pokémonów poprzez np. losowy Wonder Trade .Ważny jest także GTS, gdzie znika losowość, lecz także i tu można uzyskać wiele ciekawych stworków. W obu przypadkach należy uważać z używaniem otrzymanych Pokémonów do breedu, gdyż wiele z nich może być tzw. hackami czyli Pokémonami zrobionymi przez zewnętrzny program, których używanie, w niektórych przypadkach, może nawet przysporzyć bana.

SOS Chaining – SOS Chaining jest ważną metodą pozyskiwania najbardziej przydatnych Pokémonów do dalszego breedu. Można dzięki niemu uzyskać Pokémony z Hidden Ability oraz z całkiem przyzwoitymi IV. Zwiększona jest także większa szansa na Shiny, lecz taki Pokémon będzie miał raczej małą przydatność bitewną. By go wywołać, trzeba zniżyć odpowiednio HP wrogiego Pokémona, najlepiej atakiem False Swipe (opis ataku w słowniczku), by zaś zwiększyć częstotliwość przyzywanych Pokémonów warto użyć itemu Adrenaline Orb oraz Pokémonów z ability Pressure, Unnerve lub Intimidate. Zależnie od długości chaina mamy różne efekty opisane poniżej:

  • 1-4 –  brak jakichkolwiek efektów
  • 5-9 – gwarantowane 1V
  • 10-19 – gwarantowane 2V oraz 5% szans na HA
  • 20-29 – gwarantowane 3V oraz 10% szans na HA
  • 30-69 – gwarantowane 4V oraz 15% szans na HA
  • 70-255 – gwarantowane 4V oraz 15% szans na HA, a także czterokrotnie większa szansa na Shiny (1/1024), z Shiny Charmem sześciokrotnie większa szansa na Shiny (1/683)
  • 256+ – reset chaina – 256 chain będzie traktowane jako 1 stopień chaina

Wskazówki – trzeba uważać, żeby nie przerwać chaina, jak również wymieniać co jakiś czas Pokémona, który woła o pomoc, gdyż jeśli skończą mu się PP, zacznie używać Struggle, co go zabije czyli przerwie chain. Można temu zapobiec, przekazując wołającemu Pokémonowi ability Harvest oraz Leppa Berry. By skutecznie robić Chainy, trzeba zestawu różnych Pokémonów, które zwiększą szanse powodzenia, jednakże niektóre efekty, którymi będziemy mogli się wspomagać niwelują się nawzajem, np. abiltity Unnerve sprawia, że Pokémony nie mogą jeść jagód, więc strategia z Leppa Berry jest wtedy nieefektywna.

 

Użyteczne Pokémony (Utilitymony)

1. Smeargle (False Swiper)

Ability: Technician
Natura: Adamant (preferowana)
Moveset: – Skill Swap – False Swipe – Icicle Spear – Foresight
Szczegóły: Wbijamy na 100 level naszego „Malarza”, by miał wystarczająco dużo Bulku oraz siły ofensywnej, najlepiej też wbić mu EV w HP i Attack. Dzięki Foresight Smeargle może dosięgnąć False Swipem także duchy, False Swipe zostawia 1HP przeciwnikowi, Icicle Spear eliminuje Pokémony niepożądane w chainie, Skill Swap pozwala na sprawdzenie, czy Pokémon posiada Hidden Ability.

2. Aegislash (False Swiper)

Ablity: Stance Change
Natura: Adamant/Jolly
Moveset: – Shadow Claw – False Swipe – Aerial Ace – King’s Shield
Szczegóły: Wbijamy na 100 level „Mieczyk”, False Swipe zostawia 1HP, dzięki temu, że Aegislash jest duchem, nie działają na niego kłopotliwe normalne ataki, takie jak Take Down, Explosion czy Self-Destruct, Aerial Ace zawsze trafia, przez co nawet Pokémony obniżające accuracy nie stanowią problemu. Shadow Claw daje STAB, jest skuteczny przeciw niektórym Pokémon, można go jednak zmienić z innym atakiem, np. Sacred Sword czy innym fizycznym np. King’s Shield, pozwala za to wytrzymać dłużej przy niektórych wysokopoziomowych przeciwnikach.

3. Abra Hunter Smeargle

Ability: Technician/Own Tempo
Natura: Jolly
Moveset: – Mean Look – False Swipe – Spikes/Stealth Rock – Shadow Claw
Szczegóły: Jako, że set jest tylko do złapania uciążliwej do chainowania Abry, która nie występuje na wysokim levelu, nie trzeba wbijać aż na 100 level. Mean Look sprawia, że Abra nam nie ucieknie, przy chainie należy też rzucić Spikes, dzięki temu odkryjemy, która Abra posiada HA Magic Guard, gdyż ta nie odniesie obrażeń od Spikes na wejściu, Stealth Rock działa identycznie, Shadow Claw jest do dobijania niepotrzebnych Pokémonów.

4. Stantler (USUM only Intimidater)

Ability: Intimidate
Natura: Jolly/Timid
Moveset: – Skill Swap – Thunder Wave – Thief – Hypnosis
Szczegóły: Intimidate to najlepsze Ability zwiększające SOS Call Rate, jednak Pokémon posiadający False Swipe go nie posiada, dlatego przekazujemy przeciwnikowi Skill Swapem Intimidate, po czym zmieniamy Pokémona na False Swipera ze Skill Swap, by mieć Pokémona z Intimidate oraz False Swipe naraz (np. Smeargle z taktyki 1.). Reszta ataków jest, by móc uśpić lub sparaliżować Pokémona, którego już chcemy złapać w chainie, by nie wołał pomocy zbyt często.

5. Sneasel/Weavile (False Swiper)

Ability: Pressure
Natura: Jolly/Adamant
Moveset: – False Swipe – Thief – Poison Jab – Taunt/Ice Punch
Szczegóły: Wbijamy naszego Pokémona na 100 level, jest dobry do polowania na Itemy w specjalnym teamie do łowienia itemków, False Swipe zbija do 1HP, Thief kradnie item, od razu strącając Pokémona, alternatywny ruch strącający to Poison Jab lub Ice Punch. Taunt za to sprawia, ze Pokémony nie będą używały irytujących statusów, jak leczenie czy zmniejszanie accuracy.

6. Item Hunting Butterfree 5x

Ability: Compound Eyes

Natura: dowolna neutralna Natura
Moveset: -Thief -Air Slash/Aerial Ace -U-Turn -Roost/Quiver Dance
Szczegóły: Robimy 5 sztuk takich samych lub podobnych Pokémonów, Thief do kradzieży przedmiotów dzikim Pokémonom, Air Slash/Aerial Ace do strącania niepotrzebnych Pokémonów, U-turn do wygodnego podmieniania na następnego Butterfree, który jeszcze nie trzyma itemu, Roost/Quiver Dance dla wsparcia. Compound Eyes to
Ability, które w walce z dzikimi Pokami zwiększa szansę na to, że trzymają one item, dlatego false swipujemy naszym Sneaselem/Weavile’em pierwszego Pokémona, podmieniamy na Butterfree i strącamy każdego Pokémona Thiefem, aż trafimy na przedmiot (jak Thief nie daje rady, to doprawiamy Air Slashem/Aerial Ace’em), jak uzyskamy przedmiot zmieniamy na następnego Butterfree, aż nie uzyskamy 5 przedmiotów, następnie wrzucamy Sneasela i robimy to samo, chyba, że przedmiot ma bardzo niski spawn, wtedy kończymy na 5.

7. Item Pickuping Alolan Meowth 5x

Ability: Pickup
Natura: Adamant
Moveset: – Payday – Fake Out – Thief – U-Turn
Szczegóły: Wbijamy go na 100 level tak, by pod żadnym pozorem nie ewoluował. Payday sprawia, że za każde użycie tego ruchu zarabiasz Pokedolary, Thief do ewentualnej kradzieży przedmiotów, jednak to jego ability jest najważniejsze, które sprawia, że chodząc po świecie Meowthy zbierają różne ciekawe przedmioty, a im wyższy level Pokémona, tym większe prawdopodobieństwo znalezienia tych najprzydatniejszych itemów, jak Leftovers, Destiny Knot, Moon/Sun Stone’y, Heart Scale, Prism Scale itd.

8. Harvesting Alolan Exeggutor

Ability: Harvest
Natura: dowolna – Skill Swap – Bestow – Block – Thief
Szczegóły: Wbijamy naszego Pokémona na 100 level pamiętając, by przed ewolucją koniecznie najpierw zdobyć Bestow. Exeggutor będzie zawsze trzymał Leppa Berry. Jeśli chcemy łatwy infinite chain, Skill Swapem dajemy dzikiemu Pokémonowi
Ability Harvest, a za pomocą Bestow – Leppa Berry, więc gdy przeciwnikowi skończą się PP, to jagoda mu je odnowi o 10, zaś Harvest sprawi, że będzie co chwilę znajdował nowe Leppa Berry.

9. Ditto Hunting Smeargle

Ability: dowolne
Natura: dowolna
Moveset: – Recycle
Szczegóły: Robimy „malarza” wbijając go na przynajmniej 40 level, natomiast jedyny ruch, jaki może poznać to Recycle. Jeśli pozna inny ruch, kasujemy go u Move Deletera w Pokémon Center w Hau’oli City (Starszy Pan po prawej). Chodzi o to, by pierwszy Ditto się w niego zmienił, następnie zmieniamy naszego Smeargle’a na np. Exeggutora i za pomocą Bestow przekazujemy mu Leppa Berry, Ditto-Smeargle już nigdy nie zemdleje, będzie tylko wołał nowe Ditto.

10. Synchronizing Umbreon


Ability: Synchronize
Natura: każda
Natura nieobniżająca Defense lub Sp. Defense
Moveset: dowolny
Szczegóły: Ability Synchronize sprawia, że Pokémon, który pojawi się następny w chainie będzie miał 50% szans na taką samą Naturę jaką ma Umbreon, stąd lepiej zrobić kilka z różnymi Naturami. Bardzo przydatny Pokémon przy łapaniu legend lub też odbieraniu Pokémonów dawanych w grze jak Type: Null czy Poipole w USUM, wtedy ma 100% szans na przekazanie natury, nie działa tylko względem Pokémonów z Mystery Gift, te jednak można łatwo soft-resetować.

11. Lapras chaining Mr. Mime


Ability: Soundproof
Natura: dowolną, preferowana polepszająca Sp. Defense
Moveset: – Skill Swap – Focus Blast/Thunderbolt – Role Play – Trick
Szczegóły: Wbijamy mima na 77 level – pracochłonne, szczególnie, że służy do chainu jednego Pokémona (Lapras) oraz jako pomoc przy łapaniu jednego innego dosyć rzadkiego (Politoed). Skill Swapem dajemy Soundproof Laprasowi, by przypadkiem nie popełnił samobójstwa Perish Songiem. Focus Blastem lub Thunderboltem przebijamy się przez przywołane zbędne Pokémony w chainie, zaś Role Playem traktujemy Laprasa z Soundproof, by nasz mim także nie padł od Perish Songa, jeśli nie chcemy ciągle swapować (choć bez tego raczej się nie odbędzie i tak, bo trzeba pamiętać, iż tu nie użyjemy strategii z Harvestem, dlatego trzeba będzie regularnie zmieniać przywoływane Pokémony).

Zalecam do chainingu HA, gdyż shiny SOS może być tą metodą zbyt frustrujący. Trickiem możemy przedłużyć jednokrotnie bytność pierwszego Laprasa na polu walki, dając mu Leppa Berry trzymaną przez mima. Jeśli użyjemy 2 mimów i jednego false swipera to jeszcze bardziej przedłuży to bytność w polu Laprasa i przez to zwiększy szansę na udany chain. By oszczędzić sobie czasu warto iść w mimy tylko do 50-60 lvla, a potem dać do levelowania w Poke Pelago, by w późniejszym czasie zająć się chainem, który jest jednym z najtrudniejszych i najbardziej frustrujących w grze. Trzeba pamiętać, by zaopatrzyć się w dużą ilość revive’ów, gdyż Lapras używa ataku Sheer Cold, który jednym strzałem nas knock-outuje (OHKO), który wprawdzie ma słabą celność, ale podczas chaina na pewno parę razy nas nim trafi.

12. Weather buster Kecleon by Rova Pears


Ability: Color Change
Natura: dowolna, najlepiej obniżająca Sp. Attack
Moveset: – Skill Swap – Ice Beam – Ancient Power – dowolny atak
Szczegóły: Levelujemy naszego jaszczura na około 50 poziom, dajemy Pokémonowi, na którym levelujemy ability Color Change za pomocą Skill Swapa, następnie zależnie czy będziemy chcieli levelować Pokémona z ability dającym od razu Hail (Snow Warning) lub Sandstorm (Sand Stream), uderzamy odpowiednio Ice Beamem lub Ancient Powerem, by zmienić mu typ.

Następne Utilitymony będą dodawane w przyszłości. Dziękuję za przeczytanie poradnika, w razie pytań polecam pisać, postaram się odpowiedzieć na nie ja lub być może inni użytkownicy na Discordzie Pokémon Ragnarok 🙂  

Korekta: Asmod, Conquest, robdy

Waren78657
Waren78657
Przybyły z zaprzyjaźnionego Pokemon Ragnaroka Fan Pokemonów w prawie każdej postaci, od gier konsolowych, po Pokemon Go, Anime oraz TCG także mu nie obce. Ma za cel dostarczyć wam najwyższej możliwej jakości treść na tematy związane z waszymi ulubionymi stworkami.

━DISCORD

━ Pokedex




Wyszukaj Pokemona

Gry
Anime
Ogólne
GO
Anime


ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najnowsze nowinki