Zaawansowane zasady

Zaawansowane zasady

Rzekomo proste zasady są bardziej złożone niż to się może wydawać.

Karcianka Pokémon jest pełna niedomówień i wątpliwości. Nawet najbardziej aktywni gracze, z dużym doświadczeniem czasami po prostu nie wiedzą jak zadziała karta, w pewnej wyjątkowej sytuacji. Oczywiście jest to negatywne zjawisko, ale nie do końca. Dzięki temu partie potrafią być bardzo nieprzewidywalne i zaskoczą nawet najbardziej „przygotowanego”.

Poniżej będę opisywał sytuacje, które zdarzają się bardzo rzadko i zazwyczaj się z nich nie korzysta. Jednak coś takiego ci się przytrafi to będziesz rad, że wiesz jak to oficjalnie powinno być rozegrane.

Kolejność czynności przy wykonywaniu ataków

Zazwyczaj nie ma znaczenia w jakiej kolejności postępujemy przy wykonywaniu ataków, jednak nie zawsze. Jeśli będziesz postępował zgodnie z poniższym schematem to poprawnie przeprowadzisz każdy atak:

Schemat atakuSchemat postępowania przy wykonywaniu ataku

  • Wybierz atak, którego chcesz użyć i upewnij się, że posiadasz wystarczającą ilość energii
  • Jeśli twój Pokémon jest Confused to rzuć monetą o wykonanie ataku.
  • Jeśli są jakieś ograniczenia co do możliwości wykonania ataku to rozstrzyga się je teraz. (np. Jeśli w poprzedniej turze przeciwnik zaatakował się Smoke Screen’em) albo jeśli atakujesz Baby Pokémona.
  • Teraz analizowane są wszelkie efekty ataków: np. „Switch one of your opponent’s Pokémon”, Specjalne Kondycje, odrzucanie energii (o ile atak tego wymaga), itp.
  • Przeliczamy ilość obrażeń jakie nasz atak zada przeciwnikowi (o tym będzie dokładniej w następnym punkcie)
  • Nakładamy obrażenia i sprawdzamy, czy którykolwiek z Pokémonów jest KO

W jaki sposób obliczana jest ilość obrażeń zadawanych przeciwnikowi:

  • Na początku wyznaczamy podstawową ilość obrażeń (tzw. Base Damage). Czasami jest to stała wartość (np. 20), a niekiedy zmienna (20+, 10x, itp.).
  • Zwiększamy ilość obrażeń o weakness przeciwnika. Jeśli nasz Pokémon ma kilka typów, na które Pokémon przeciwnika ma słabość to weakness jest dodawany kilkukrotnie.
  • Zmniejszamy ilość obrażeń o resistance (analogicznie do weakness).
  • Teraz działają Trainer Cards, czy też efekty ataków (np. Buffer Piece, Metal Energy)

Większość trainerów i ataków jasno określa, czy działają one przed czy po uwzględnieniu weakness i resistance – wówczas trzeba to wykonać dokładnie tak jak to opisuje karta. Jeśli kilka efektów nakłada się na siebie, to o kolejności decyduje osoba atakująca (o ile ma to znaczenie).

Weakness i resistance jest dodawany tylko i wyłącznie jeśli obrażenia są różne od zera!

Przeanalizujmy w jakiś sposób należy wykonać następujący atak:

Przykładowy atakPrzykładowy atak

  • Na początku wykonujemy wszelkie efekty związane z atakiem (głównie tekst znajdujący się pod jego nazwą). Czyli w powyższym przykładzie będzie to wymuszenie na przeciwniku zamianę Pokémona.
  • Kolejnym krokiem jest ustalenie podstawowej wartości obrażeń. W tym przypadku jest to stała, niezmienna wartość 20.
  • Do obliczonej wartości w punkcie poprzednim dodajemy weakness.
  • Następnie resistance.

Zdarzenia pomiędzy turami

Tangrowth SF

Wszelkie zdarzenia pomiędzy turami odbywają się jednocześnie. Tak więc jeśli działa Poison i jakiś leczący Trainer Tool to kolejność ich działania jest dowolna i ustalana przez gracza, który jest posiadaczem Pokémona. Akademicki przykład: Tangrowth SF (Green Renewal) z 10 hp left jest otruty – w takiej sytuacji właściciel Tangrowtha decyduje czy ten jest KO, czy też nie.

Pokémony, które odnoszą się do samego siebie

Na kartach od czasu do czasu pojawia się opis zawierający nazwę karty – tak jest np. u Tangrowth SF i jego Poke-Body (Green Renewal). Zapis w postaci „Remove I damege counter from Tangrowth between turns” należy czytać jako: „Remove I damage counter from THIS POKEMON between turns” – ten Body nie upoważnia do wyleczenia żadnego innego Pokémona.

Nielegalne ewolucje

Na Pokémonach Stage 1 i Stage 2 występuje zapis „Evolves from xyz”, które określają nazwę poprzedniej formy ewolucyjnej. Trzeba na to zwracać szczególną uwagę, bowiem niektóre Pokémony mają przedrostki przed swoimi nazwami, co często komplikuje cały proceder. Weźmy dla przykładu Rocket’s Persian ewoluuje z Rocket’s Meowth – wystawienie go z Meowth’a jest niedozwolone i określane mianem nielegalnej ewolucji.

Co się dzieje, gdy jakiś efekt każe ci pociągnąć/przejrzeć więcej kart niż masz w decku

Wówczas ciągniesz/przeglądasz wszystkie z nich i kontynuujesz grę dalej. Musisz jednak pamiętać, że przegrasz, jeśli na początku twojej kolejnej tury twój deck nadal będzie pusty i nie będziesz mógł pociągnąć karty.

Eevee UF, Rainbow Energy

Zdarzenia, które dzieją się jednocześnie

Nieśmiertelny przykład Eevee UF z 10 hp left, do której dokłada się Rainbow Energy. Teoretycznie dołożenie Rainbow Energy powinno znokautować Eevee, jednak ten (w tym samym momencie) ewoluuje się do formy, która ma więcej HP. Uznaje się, że w takim przypadku gracz decyduje, które zdarzenie jest pierwsze (nałożenie obrażeń z Rainbowki, czy ewolucja Eevee).

Fossile i ich znaczenie na pierwszej ręce

Fossile to karty typu Trainer o bardzo dziwnych właściwościach – można je wystawić jako Basic Pokémony i wtedy są one traktowane jako normalne stworki. Jednak dopóki się je trzyma w ręce, czy też są w decku/discardzie uznaje się je za karty typu trainer. Tak więc jeśli rzucimy Poke Ball’a, to nie wolno nam wyciągnąć Fossil’a z decku (bo to nie Pokémon), podobnie jest z Pokémon Retrieverem i próbą wyciągnięcia karty z discarda.

Od tej reguły jest jeden wyjątek – na samym początku gry, gdy wystawiamy Pokémony w sposób zakryty Fossile liczą się jako Basic Pokémony, zatem jeśli na ręce nie mamy żadnego innego stworka to nie musimy przetasowywać ręki.

za pośrednictwem Karty Pokémon – Pokémon TCG