Specjalne kondycje

Specjalne kondycje

Niektóre ataki powodują u przeciwnika pewne dodatkowe efekty tj. Asleep (uśpiony), Confused (oszołomiony), Paralyzed (sparaliżowany), Poisoned (otruty) lub Burned (podpalony). Te efekty są nazywane Special Conditions i dotykają wyłącznie aktywnych Pokémonów, nigdy Pokémonów na Benchu. W zasadzie to retreat (czyli wycofanie Pokémona na Bench) leczy go ze Special Conditions, podobnie jak ewolucja. W tym temacie zostanie omówiony sposób działania każdego z tych efektów.

Special Conditions

Special Conditions

Rodzaje specjalnych kondycji

Asleep (uśpienie)

Jeśli Pokémon jest uśpiony to nie może ani atakować, ani się retreatować. Pomiędzy turami (czyli po zakończeniu tury każdego z graczy) właściciel śpiącego Pokémona rzuca monetą. Jeśli wypadnie heads to Pokémon się budzi, w przeciwnym razie pozostaje w uśpieniu. By oznaczyć uśpienie obraca się Pokémona w lewo.

Confused (dezorientacja)

Dezorientacja utrudnia wykonywanie ataków. Właściciel oszołomionego Pokémona rzuca monetą tuż przed wykonaniem ataku. Jeśli wypadnie heads to uznaje się, że atak się powiódł i dalej rozpatruje się go już tradycyjnie. Jeśli wypadło tails, to oznacza, że atak zakończył się niepowodzeniem – Pokémon sam siebie zranił (należy nałożyć na niego 3 znaczniki obrażeń). Dezorientację oznacza się poprzez odwrócenie karty Pokémona do góry nogami.

Paralyzed (paraliż)

Paraliż (podobnie jak uśpienie) uniemożliwia wykonywanie ataków i retreat. Paraliż trwa dokładnie jedną turę (ustępuje tuż po jej zakończeniu). Paraliż oznacza się poprzez obrócenie karty Pokémona w prawo.

Poisoned (otruty)

Otrute Pokémony tracą 10 hp pomiędzy turami (czyli po zakończeniu tury każdego z graczy). Otrucie oznacza się poprzez nałożenie znacznika otrucia.

Burned (podpalenie)

Burned działa podobnie do otrucia (Pokémony tracą hp pomiędzy turami). Pomiędzy turami właściciel podpalonego Pokémona rzuca monetą, jeśli wypadnie tails to nakłada na niego 2 znaczniki obrażeń. Podpalenie oznacza się poprzez nałożenie znacznika podpalenia.

Jak wyleczyć Pokémona ze specjalnych kondycji

Niektóre specjalne kondycje leczą się same (tj. uśpienie i paraliż) pozostałe mogą wlec się bardzo długo za Pokémonem, na szczęsie jest kilka metod, dzięki którym można je wyleczyć:

  • Retreat – umieszczenie Pokémona na Benchu leczy go ze specjanych kondycji i innych efektów ataku
  • Ewolucja – tak jak wyżej
  • Uzycie Trainerów/Energii – istnieją karty Trainer, czy też energie, które leczą Pokémony (np. Life Herb, czy Full Heal Energy).
  • Poprzez Poke-Body/ataki – niektóre Pokémony mogą same się wyleczyć (np. Regigigas LA, Hoppip SW).

Czy Pokémon może mieć na sobie kilka specjalnych kondycji?

Owszem, może mieć. Jednak pierwsze trzy się znoszą – jeśli Pokémon jest uśpiony to nie może być oszołomiony, bądź sparaliżowany i vice wersa. Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, żeby uśpiony Pokémon był dodatkowo otruty i podpalony. Ma to swoje uzasadnienie w sposobie oznaczania Special Conditions – karta nie może być odwrócona w kilka różnych stron, ale może mieć na sobie kilka różnych znaczników.

Jak oznaczanie specjalnych kondycji wygląda w praktyce?

Powyżej ładnie opisałem jak to się oznacza specjalne kondycje… jednak w praktyce się tego nie stosuje :-). Przy jednym aktywnym Pokémonie łatwo zapamiętać jaki jest jego stan, a częste obracanie kart przyprawia wielu problemów (szczególnie jeśli Pokémon na przy sobie dużo energii). Oczywiście nikomu tego nie zabraniam i jeśli ktoś grając ze mną bardzo sobie tego życzy, to mogę stosować te oznaczenia, pytanie tylko po co?

za pośrednictwem Karty Pokémon – Pokémon TCG