Pocket Monsters Stadium

Pocket Monsters Stadium

Stadium_1_JP

Pocket Monsters Stadium to produkcja powiązana z marką Pokémon wydana na stacjonarne konsole Nintendo 64. Na rynku pojawiła się 1 sierpnia 1998 w Japonii i nigdy oficjalnie nie opuściła Kraju Kwitnącej Wiśni. Gra dała początek serii Stadium, które gościły na V generacji konsol i jest pierwszą grą Pokémon wydaną na „duże konsole”.

Było lato roku 1998, gry I Generacji Pokémon – Red i Green – zrobiły furorę na rynku japońskim, lada moment miały trafić do Amerykańskich graczy, stając się przy tym światowym fenomenem. W tym samym okresie duża konsola Nintendo dostała także swój kawałek stworkowego tortu w pełnym 3D. Pocket Monster’s Stadium pierwotnie miało się ukazać na magnetycznym dysku przeznaczonym do przystawki Nintendo 64DD. Jednak komercyjna klapa „akcesorium” spowodowała, że przeniesiono Stadium na kartridża i właśnie w takiej formie ukazał się na rynku.

Gra posiadała tylko 42 grywalne Pokémony, które mogły zostać użyte podczas walki, zaś reszta z 151 znanych wówczas stworków posiadało tylko modele w Pokedexie. Te 42 Pokémony były zazwyczaj swojej ostatniej stadium ewolucji lub nie posiadały – wówczas – rodzin ewolucyjnych.
Stadium od samego początku miał być symulatorem walk w 3D, bez trybu RPG znanego z kieszonkowego starszego brata, jednak mocno powiązanym z grami na GameBoya. Jeśli gracz nie chciał użyć lub nie posiadał gier z I Generacji, wtedy mógł uzyskać dostęp tylko do Battle Mode.

Gra nigdy nie została wydana na zachodzie z kilku powodów. Produkcji zarzucono za wysoki poziom, gdzie już kilka pierwszych trenerów miało Pokémony znające potężne ruchy oraz małą liczbę stworków możliwą do użycia podczas walki. Dopiero sequel wydany jako Pokémon Stadium na całym świecie – prócz Japonii, gdzie gra jest zna jako Pocket Monsters Stadium 2 – naprawił błędy swojego poprzednika.

Tryby gry

Battle Mode jest to jedyny tryb w Pocket Monsters Stadium, który nie wymaga posiadania Gameboya z Transfer Pakiem do jego użycia. Dzieli się ona na dwa zasadnicze podtryby:

Free Battle – podzielony na trzy opcje – w której można używać swoich stworzonych drużyn Pokémon wybranych spośród 42 dostępnych Stworków lub wypożyczonych stworków. Gracz może zmierzyć się z rywalem sterowanym przez komputer lub człowieka w pojedynkach na zasadach Free Battle, Level 30 Cup lub Level 50 Cup.

Battle Tournament był trybem turniejowym, gdzie gracz musiał pokonać ośmiu trenerów swoją drużyną albo wypożyczonych na czas turnieju. Pojedynki odbywały się na zasadach Level 30 Cup lub Level 50 Cup w czterech pucharach – PokeBall, Great Ball, Ultra Ball oraz Master Ball.

Level 30 Rules:

Liczba Pokémonów użyta w walce: 3
Level: 1-30
Allow Same Pokémon: Nie
Sleep Clause: Tak
Freeze Clause: Tak
Self KnockOut Clause: Tak

Level 50 Rules:

Liczba Pokémonów użyta w walce: 3
Level: 50-55 jednak suma leveli wszystkich Pokémonów nie może przekraczać 155
Allow Same Pokémon : Nie
Sleep Clause: Tak
Freeze Clause: Nie dotyczy
Self KnockOut Clause: Tak

Organisation do działania wymaga podłączenia gier I Generacji oraz zapisania stanu gry w Pokémon Centre. Tryb pozwala na łatwą organizacje swoich Boxów w Pokémon Red, Blue, Green i Yellow, przesuwanie przedmiotów oraz Pokémonów oraz przeglądanie statystyk i ciosów podopiecznych. Można także wypuszczać Pokémony.

Summary otwiera swe podboje podłączenia gier I Generacji oraz zapisania stanu rozgrywki w Pokémon Centre. Dzięki tej opcji można bardzo szybko i łatwo przejrzeć informacje o stworkach w party oraz boxach z detalami takimi jak statystki, typ, OT, ID oraz ciosy.

Pokedex do działania wymaga tylko podłączenia gier I Generacji. Jak sama nazwa wskazuje to pozwala ona zobaczenia Pokémonów jakie spotkano podczas wędrówki po Kanto w 3D.

GB do działania wymaga podłączenia gier I Generacji, po czym można uruchomić Red/Green/Blue/Yellow na telewizorze podobnie jak na Super GameBoyu.

Party potrzebuje do działania tylko podpięcia gier z I Generacji, a skutkiem jest możliwość przeglądania swojego Party.

Register zezwala na zapisanie Pokémonów ze swojego Party w Pocket Monsters Stadium. Dzięki temu można używać ich w różnych trybach bez konieczności podpięcia gier I Generacji. Do użycia wymaga gier z Gameboya.

Ciekawostki

  • Początkowo Nintendo nie miało w planach wydawania żadnych rozszerzeń czy kolejnych części Stadium, ponieważ jej celem było ukazanie walk w 3D bez trybu Story. Produkcja powstała w studiach HAL Laboratory, znanych między innym z Super Smash Brosa, ponieważ równocześnie GameFreak pracowało nad Pocket Monster RPG, czyli przeniesieniu koncepcji Pokémonów z GameBoya na Nintendo 64. Podobnie jak w przypadku Stadiuma, gra miała ukazać się na 64DD, ale słuch o produkcji zaginął. Nie znany jest oficjalny powód, lecz można podejrzewać że klapa przystawki 64DD oraz zaawansowana produkcja gier II Generacji są przyczynami nie wypuszczenia tej gry.
  • Pikachu to jedyny Pokémon, który ma rodzinę ewolucyjną – znaną wówczas – ale nie jest w swojej ostatniej formie.
  • To jedyna gra w serii Stadium, gdzie Pikachu może nauczyć się HM03 Surf (tylko Japońskie wydania)
  • Gra jest kompatybilna z Pokémon Yellow mimo, że wyszła wcześniej.
  • Podczas wyświetlenia napisów trwa walka pomiędzy Caterpie, Weedle, Hitmonchan, Hitmonlee, Slowpoke, Magikarp Clefairy oraz Jigglypuff, mimo że to Pokémony nie są grywalne.
  • Przez zachodnich fanów gra jest nazywana czasem Pokémon Stadium 0.