Arcanine_XYW ostatnim głosowaniu na fightera tygodnia, miażdżącą przewagą zwyciężył Arcanine. Nie bez powodu, bo wielu z nas darzyło tego Pokémona sympatią już od I generacji. Jak wygląda sprawa, jeśli chodzi o walkę ognistym psiakiem w obecnym sezonie VGC?

 

Podstawowe informacje:

Statystyki
HP
90
Attack
110
Defense
80
Special Attack
100
Special Defense
80
Speed
95
Ability:
  • Intimidate – Jedno z najlepszych ability w VGC, zmniejsza atak obu przeciwników o 1 stopień gdy posiadacz ability wchodzi w pole bitwy, dzięki czemu skutecznie osłabia siłę oponentów. Jedynym niebezpieczeństwem są poki z ability Defiant lub Competitive, które obniżenie jakiejkolwiek statystyki przekształcają w podniesienie Ataku fizycznego lub specjalnego o dwa poziomy. W przypadku Arcanine’a, zdecydowanie najczęściej stosowane i najprzydatniejsze ability.
  • Flash Fire — Całkowita odporność na ruchy ogniste, zwiększa siłę ataków ognistych o połowę gdy posiadacz tej zdolności zostanie trafiony ruchem tego typu. Mimo uniwersalności Intimidate, Flash Fire czasami znajduje zastosowanie na ofensywnych setach pieska. Jeżeli boimy się starć z Bisharpem i Miloticiem, gdyż możemy je za bardzo wzmocnić, gdy nasz team ma kilku użytkowników Intimidate lub gdy bardzo potrzebujemy dodatkowej ochrony przeciwko atakom ognistym, warto rozważyć Flash Fire na ofensywnym secie psiaka.
  • Justified (hidden ability) — Zwiększa atak o 1 stopień gdy użytkownikowi zadawane są obrażenia od ataków typu Dark. Niezłe ability, ale raczej tylko wtedy, gdy mamy opcję Beat Upa w teamie. Osobiście, poleciłbym Terrakiona do tego typu combo gdyż jest on szybszy, resistuje Beat Up i ma dostęp do ruchów raniących obu przeciwników.

Zmiany

W VI generacji Arcanine bardzo zyskał na grywalności. Głównym czynnikiem, który wpłynął na zwiększenie popularności jest nowy resist typu ognistego – Fairy. Dodatkową zaletą jest ability Intimidate, potrzebna bardziej niż kiedykolwiek, dzięki ułatwianiu potyczek z silnymi fizycznymi Pokémonami, np. Mega Kangaskhanem czy Landorusem Therian. Ogień pomaga także uporać się z wiecznie popularnymi stalowymi stworkami – nic więc dziwnego, że gracze postanowili dać psiakowi szansę. A może i Wy mu ją dacie?

Przykładowy build #1

RK9-exterminator

Arcanine @ Choice Band choiceband
RK9

Ability: Intimidate
EVs: 252 Speed/ 252 Attack/ 4 HP
Adamant Nature
– Extreme Speed
– Flare blitz
– Close Combat
– Wild Charge

Opis setu:

Arcanine ma zarówno solidną defensywę, jak i ofensywę. Mimo nieznacznej różnicy przy jego statach ataku fizycznego i ataku specjalnego, w tym secie decydujemy się na użycie wyłącznie ataku fizycznego wraz z itemem, który daje niezłego kopa każdemu z ataków. Ten set wykorzystuje w pełni jego siłę i niezły movepool. Pozwala on na szybkie znokautowanie bardzo wielu popularnych poków, dzięki dobremu coverage’owi ataków, a także umożliwia osłabienie siły fizycznej przeciwników Intimidate‚em. Dość potężnym ruchem jest Extreme Speed, do którego dostęp ma niewiele stworków. 80 BP i priority +2 z niesamowita siłą, którą oferuje Choice Band RK9 nadaje się świetnie na wykończenie osłabionych przeciwników lub pozbawiania ich dużej ilości HP bez zamartwiania się o prędkość. Flare Blitz jest potężnym STAB’em, który sam z siebie może załatwić wiele kruchych Pokémonów, a także bardzo defensywne poki nie lubiące ognia jak Amoonguss, czy Aegislash (uważajcie na King’s Shield!), Wild Charge pomaga z wodnymi typami, z którymi piesek ma spory problem, a Close Combat jest doskonały na Mega Kangaskhana, Terrakiona czy Heatrana. Arcanine ma solidne defensywy, więc może pozostać trochę na polu walki i namieszać w arsenale przeciwnika zanim padnie.  Powyższy spread EV pozwala na maksymalne obrażenia, oraz tyle prędkości, by wyprzedzać max Speed Gyaradosa. Robienie defensywnych spreadów jest nie na miejscu, bo osłabione defensywy od Close Combat oraz recoil od Flare Blitz i Wild Charge przeszkodzi w przeżywaniu zamierzonych ciosów.

Such Support

k3ydoArcanine @ Rocky Helmet rockyhelmet

Ability: Intimidate
EVs: 252 HP/ 108 Defence/ 68 Sp. Attack/ 20 Sp. Defence/60 Speed
Bold Nature
– Helping Hand
– Flamethrower
– Will-o-Wisp
– Protect

Arcanine jest ogólnie solidny, z powodu dobrego typu, świetnego ability i porządnych statów, może więc pełnić dobrze rolę supportera. Ma dostęp do takich ruchów jak Will-o-Wisp i Snarl, które doskonale miażdżą moc ofensywną przeciwników. W kwestii miażdżenia – ten set jest skupiony prawie tylko na kontrowaniu Pokémonów atakujących fizycznie, poprzez bardzo defensywny spread EV, Intimidate i Will-o-wisp. Rocky helmet zadaje niewielkie obrażenia fizycznym rywalom, którzy i tak nie uczynią nam straszliwych szkód przez osłabioną siłę . Helping hand jest świetnym ruchem, który pomaga wzmocnić atak naszego poka i skutecznie pozbyć się czegoś z pola bitwy z tym boostem. Will-o-wisp czyni atak przeciwnika nędznym, a flamethrower zadaje przyzwoite obrażenia, dodatkowo powyższy spread EV pozwala mu wyprzedzić i znokautować bisharpa, który jest sporym zagrożeniem po intimidate. Cała reszta EV jest władowana w Defensywy, by przeżywać wiele ataków bez Intimidate’a oraz knock off od Bisharpa z life orbem po intimidate. Ten set jest zrobiony na specjalnego atakera, mimo niewielkiej przewagi Ataku fizycznego. To głównie dlatego, że jedyny solidny STAB fizyczny Arcanine’a, to flare blitz, który wiąże za sobą utratę HP – niezbyt przyjemne dla Supportera.

Przykładowy build #3

Healing is killing

Arcanine @ Sitrus Berry 

Ability: Intimidate
EVs: 228 HP/ 124 Defence/ 156 Sp.Defence
Bold Nature
– Morning sun
– Will-o-wisp
– Snarl
– Heat wave/overheat

Opis setu:

Ten set prawie kompletnie rezygnuje z mocy ofensywnej, którą oferuje Arcanine, w pełni skupiając się na jego roli supportera, która pomaga w walce naszym innym Pokémonom. Sitrus berry pomaga nam uzdrowić spory kawał HP, by ten set Arcanine’a mógł robić to , co robi najlepiej – osłabiać i wkurzać przeciwników jeszcze dłużej. Poprzez osłabianie ofensyw przeciwników intimidate’em, will-o-wisp’em i za pomocą snarl, piesek ułatwia naszym innym pokom ciężkie starcia i daje im możliwość na setup. Snarl jest atakiem, który nie został wcześniej omówiony – obniża atak specjalny obu przeciwnikom o 1 stopień i zadaje znikomy damage, Morning sun uzdrawia połowę HP pieska, szczególnie przydatny na końcówce walki, gdy przeciwnicy mają bardzo osłabioną ofensywę przez Arcanine’a. Heat wave zadaje cząstkowe obrażenia obu przeciwnikom, oczywiście bez inwestycji w Sp.atk siła jest znikoma, ale przydatna między innymi przy dobijaniu osłabionych przeciwników. Podany spread EV maksymalnie skupia się na defensywach. Do jego najważniejszych zadań należy zawsze przeżywanie:

    • Knock off od max attack life orb Bisharpa, po zwiększonym ataku od Defianta
    • Waterfall od Mega Swamperta bez deszczu i przeżywanie go w deszczu po intimidate
    • Scald od typowego scarf Politoeda (252 sp.atk, Timid) w deszczu
    • Hydro pump od max attack Ludicolo (bez deszczu)
      A także wiele innych mniej istotnych, lub rzadkich ataków

Inne opcje:

Jakiś inny item?

Jeśli decydujemy się na granie grę Arcanine’em, a chcemy korzystać z innego itemu niż te wymienione w setach, możemy dać szansę tym itemkom:

AssauDream_Assault_Vest_Spritelt vest –  Dzięki dostępu do bardzo wielu rodzajów ataków jak supportujących, wysokie priority i ofensywnych, Arcanine może korzystać z setu z samymi atakami, niekoniecznie inwestując 100% w siłę jak w secie #1 – „RK9-exterminator”. Co więcej, dzięki intimidate osłabiający atak przeciwników i Assault vest zwiększający Sp.Def posiadacza kamizelki, ognisty piesek automatycznie staje się bardzo ciężkim celem do zmiecienia z pola bitwy.

Dream_Leftovers_SpriteLeftovers –  Pomaga w tym samym co Sitrus – w uleczaniu HP, jednak Leftovers okazuje się przydatniejszy na dłuższe walki, dzięki ciągłemu uzdrawianiu niewielkich ilości życia (1/16 pod koniec każdej tury), a sitrus na dynamiczne pojedynki, ponieważ uleczy 1/4 HP, ale tylko jednokrotnie.


Dream_Life_Orb_SpriteLife orb
 –  Gdy nikt w naszym teamie nie trzyma jeszcze Life orb’a, to warto rozważyć użycie go na ofensywnym piesku, zamiast choice band’a. Orb daje możliwość posiadania protect’a i pozwala na swobodną zmianę ruchów w walce bez konieczności switcha, jednak niższa moc i dodatkowe obrażenia są minusem w stosunku do banda.

Do ruchów, które mogłyby się znaleźć na Arcanine, a nie ma ich na powyższych setach, należą:

      • Overheat – 130 BP se STAB’em jest bardzo kuszące i oferuje dość natychmiastowego kopa, ale musimy się liczyć z utratą dwóch stopni ataku specjalnego – warto wypróbować na setach specjalnych/mixed.
      • Crunch - Dodatkowy coverage na psychic i ghost, jeśli już planujecie go używać, to tylko na setach ofensywnych.
      • Rest – W kombinacji z chesto berry uzdrawia pełne HP i eliminuje status
      • Swagger – Igranie z ogniem czasami bywa przydatne – podnosi atak przeciwnika o 2 stopnie i daje mu status „confused”

 

Partnerzy

Każdy set Arcanine’a ma swoje odrębne zalety, ale można je generalnie podzielić na dwie grupy – sety ofensywne i support. Każda kategoria ma odrębne właściwości, jednak dla każdej z nich zasugeruję solidnych partnerów, którzy tworzą dobry duet z RK9’em. Jeśli chodzi o wariant dziko-ofensywny to dobrym przykładem jest Gastrodon, który całkowicie resistuje słabości pieska z dostępem do umiejętności Storm Drain, pomagając mu jednocześnie w ubijaniu problematycznych poków, lub po prostu spowalniać szybkich przeciwników Icy Windem. Jeśli o kontrolowaniu prędkości mowa, to doskonale robi to suicune, który też ma dostęp do Icy Wind i co ważniejsze –  Tailwind. Spełnia on całkiem niezłą rolę okrywając słabości ognistego pieska nie tak dobrze jak Gastrodon, ale przyzwoicie.
Jeśli chodzi o wariant supportujący, to warto zwrócić uwagę na to, że najlepiej współpracuje mu się z pokami, którym pozwala na setup, lub natychmiastowe silne ataki i jak najdłuższe przetrwanie, dzięki swojemu ciągłemu i upierdliwemu obniżaniem ofensyw przeciwnika. Naturalnie silną i potężną mega ewolucją, której mógłby pomagać RK9 jest Mega Kangaskhan. Z dostępem do natychmiastowej siły i Fake Out’a, który niejako pomaga Arcanine’owi napsuć coś w szykach rywala, poprzez obniżanie ataku specjalnego i fizycznego przeciwnikom, czy też później wzmocnienie brutalnych ataków Kangaskhana za pomocą Helping Hand. Utrzymanie Kangaskhana jak najdłużej w grze jest kluczem do zmiażdżenia teamu naszego przeciwnika, więc Arcanine zdecydowanie okaże mu swoją pomocną łapę. Arcanine dobrze funkcjonuje z Pokémonami, które są kruche pod względem obrony fizycznej, jak Mega Gardevoir. Pomaga jej w ciągłym serwowaniu potężnych ataków poprzez obniżenie siły rywali za pomocą Will-o-wisp i Intimidate, pozbyciem się wstrętnych typów stalowych, jak Scizor/Ferrothorn i wzmocnienie jej potężnych Hyper Voice z Pixilate za pomocą Helping Hand.

Ramona_Arcanine

Konkluzja

Pisałem to już niejeden raz, ale warto to podkreślić – Arcanine jest bardzo solidnym Pokémonem. Dzięki wysokim base statom, które pozwalają na sporą różnorodność stylu gry, fantastyczne ability, przydatny typing i szeroki movepool RK9 znalazł dla siebie miejsce w niejednym teamie w tym sezonie. Niewielka ilość drobnych zmian, które zaszły przy wydaniu IV generacji wzmocniły jego znaczenie jako wojownika. Może on doskonale wypełniać jedno z 2 zadań – bycie ofensywnym potworem, którego przeciwnik natychmiast musi usunąć z pola bitwy, tudzież silną opcją supportu polegającą na osłabiania siły rywali i powolne wykańczanie ich, jednocześnie pomagając swoim sojusznikom. Nie tak łatwo odgadnąć jest od razu jaką rolę pełni ten ognisty pieseł, gdy przychodzi nam z nim walczyć, przez co przeciwnicy mogą wykorzystać element zaskoczenia. Wielu zdolnych graczy dostrzegło potencjał Arcanine’a i zaczęło go używać, wiedząc, jak doskonale można nim grać, wymiatając rywali jeden po drugim, czy też pomagając swoim sojusznikom zrobić to samo – czyniąc z ataku przeciwników pośmiewisko. Należy jednak pamiętać, że granie tego typu Pokémonem wiąże się z planowaniem gry, by wykorzystać w pełni potencjał jaki oferuje intimidate i siła/support.

Młody fan serii, interesujący się głównie formatem vgc HAIL GOOMY